Tuesday, November 29, 2011

Cinta & Cita-Cita


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Definisi CINTA Dalam Al Qur’an (SUMBER - KLIK)

Kata cinta dalam Al Qur’an disebut Hubb (mahabbah) dan Wudda (mawaddah), keduanya memiliki arti yang sama yaitu menyukai, senang, menyayangi.

Sebagaimana dalam QS Ali Imron : 14 “Dijadikan indah dalam pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik (syurga).”
Dalam ayat ini Hubb yakni Cinta adalah suatu naluri yang dimiliki setiap manusia sama ada manusia beriman maupun manusia tidak.


Manakala Cita membawa makna rasa, perasaan, keinginan, hasrat gagasan, idea, angan-angan dan apa yang ingin di capai dari cita tersebut. (SUMBER - KLIK)

Setelah membaca luahan hati seorang rakan, (~KLIK SINI~) saya ingin memberi respon pada tulisan beliau muga ada manfaatnya untuk kebaikan bersama.

Monday, November 28, 2011

Jenis Kereta Mengikut Peringkat Umur

Kereta ni digunakan untuk
belajar-belajar berjalan
Kereta ni digunakan ketika
pegi soping atau bersiar-siar
Bila dah pandai
jalan sikit-sikit,
boleh beli kereta ni
untuk permulaan
mengenali kereta

3 Peringkat Cinta

بسم الله الرحمن الرحيم

Cinta adalah perasaan jiwa & tarikan hati. Ia adalah fitrah. Islam mengiktiraf fitrah ini & menggariskan 3 peringkat Cinta, iaitu:

Cinta AGUNG, Cinta PERTENGAHAN & Cinta HINA
“Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang merosot dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, – (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik”
[At-Taubah:24]

Saturday, November 26, 2011

Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun.. Bid'ah? Berdosakah Membacanya?

Saya simpan bahan bacaan untuk untuk bacaan saya terhadap perkara yang selalu menjadi perbincangan saban tahun menjelang masuknya tahun baru HIJRAH...

=================================================================================
Terbaca di beberapa blog dan forum baru-baru ini, memandangkan hampirnya kita memasuki tahun baru Hijrah, berkemundang sekali lagi seruan bahawa bacaan Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun merupakan satu bid'ah yang jelas haram di sisi Islam. Benarkan apa yang dihebohkan ini? Kalau benar mengapa saban tahun setiap jabatan agama negeri tidak pernah menghalang sambutan ini? Adakah tok mufti dan semua ustaz yang berada di setiap jabatan agama ni bersekongkol dalam kesesatan? Sama-sama kita kaji..

Biasanya apabila kita tidak mengetahui asas bagi satu masalah, maka kita akan mudah membuat keputusan yang salah. Asas dan sebab bagi satu masalah merupakan kunci bagi kita untuk mendapatkan jawapan bagi masalah tersebut. Di sini kita perlu mengkaji dua masalah. Mengapa dibaca doa akhir dan awal tahun. Seterusnya mengapa pula satu golongan lagi cuba untuk mengharamkan perbuatan ini.

Asas pendapat pertama kita lihat dari sudut amalan para ulamak berkurun lamanya bukan sahaja di nusantara malahan di banyak lagi tempat di dunia, yang mengamalkan berdoa di akhir dan awal tahun. Apakah asas mereka? Jawapannya yang ringkas, bukankah kita semua mengetahui bahawa beredarnya bulan dan tahun ini merupakan tanda kekuasaan Allah? Maka tidak layakkah kita sebagai hamba yang lemah memuji Allah apabila kita memerhatikan kebesaranNya? Seterusnya, bukankah molek kalau kita akhiri akhir tahun kita dengan memohon ampun atas kesalahan kita sepanjang tahun lalu, dan seterusnya memulakan awal tahun baru, dengan berdoa kepada Allah agar tahun yang mendatang dipenuhi rahmah dan maghfirahNya? Doa itu senjata mukmin. Maka gunakanlah senjata ada sebaik mungkin.

HIJRAH ~ Bukan ku cari 'redha' makhluk bumi


Semenjak saya kembali kepada Fitrah...
Perasaan saya tidak pernah seaman, sedamai dan setenang ini...
Saya sangat-sangat bahagian sekarang...

CATRIONA ROSS
(Artis)


Friday, November 25, 2011

Salam Hijrah


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




"Wahai Tuhanku, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan yang lain melainkan Engkau. Engkaulah Tuhan yang menciptaku. Akulah hambaMu dan aku akan mengotakan segala ikrar dan janjiku denganMu sedaya upaya yang ada padaku. Aku berlindung denganMu dari kejahatan perbuatan yang telah aku lakukan. Aku mengaku kepadaMu terhadap nikmat-nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku dan aku juga mengaku dengan dosaku. Oleh itu ampunkan daku kerana sesungguhnya tiada siapa yang boleh mengampunkan dosa melainkan Engkau."

Thursday, November 24, 2011

Muhammad Qayyim ~ Insan Istimewa yang punya keistimewaan

Kisah Adik Muhammad Qayyim Nizar Bin Sarimi yang di siarkan di Radio SalamFM ruangan Salam Insani pada 24 Nov. 2011 (12.15 pg) sangat-sangat bermanfaat untuk bersama kita ikuti bagi menjadi contoh dan teladan bagi mencari kejayaan dalam kehidupan, walau bagaimanapun halangan yang harus di tempohi.

Gambar Adik Qayyim di Akademi Adik-Adikku (JAKIM)



Sajak ~ Senandung Malar (M. Roslan Shariff)

Sebuah nukilan dari seorang kawan ketika zaman sekolah.  Kini bertemu semula di maya Facebook.

datanglah lembayung petang
lepas gerimis lalu
melantun senandung malar
M. ROSLAN SHARIFF
bersama sunyi
buluh perindu yang bertukar menjadi sembilu
sembilu rindu yang pilu

bila malam
merenung bulan mengambang
terasa sedih mengigit
suratan yang tak terubah

tiada yang berkunjung ke kamar sepi ini
yang datang hanyalah bayangan malar
kenangan merejam hati
sarat airmataku

merajuklah seorang
didalam kamar sepi
takdir harus diakur
dan aku  pun tak terdaya meratapi lagi

Link FB beliau

Sajak tersebut yang tersiar di Radio SalamFM

Kisah tentang seorang wanita ~ Senyum Dalam Derita

Kisah tentang seorang wanita yang telah kehilangan seisi keluarganya dalam satu malapetaka tetapi masih lagi tersenyum dan tenang.

Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Di waktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya. “Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu, tidak lain ia pasti kerana wanita itu tidak pernah risau dan bersedih hati”, katanya.

Wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, “Apakah katamu hai saudaraku? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan tiada seorang pun yang mengetahui hal ini.”

Abu Hassan bertanya, “Bagaimana hal yang merisaukanmu?” Wanita itu menjawab, “Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya, ‘Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing?’” Jawab adiknya, “Baiklah kalau begitu.”

Lalu disuruh adiknya baring dan disembelih leher adiknya itu. Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana dia telah dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya. Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua.”

GAMBAR HIASAN
Lalu Abul Hassan bertanya, “Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu ?” Wanita itu menjawab, “Tiada seorang pun yang dapat membezakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeza. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka.”

Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan teladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadis Qudsi: “Tidak ada balasan bagi hambaKu yang mukmin, jika Aku ambil kekasihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya.”

Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama dan hukumnya haram. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda: ”Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang.” Dan sabdanya pula, “Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotong baginya pakaian dari wap api neraka.” (Riwayat Ibnu Majah)

Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah.

SUMBER

Wednesday, November 23, 2011

Komputer Terpakai Untuk Di Jual



Pakej 1 : Dell Optilex 745 - RM550 (CPU Sahaja)

Spesifikasi :-

Intel Core 2 Duo 2.3GHz
1GB Of RAM DDR2
80GB Sata HDD
DVD Rom
Buit In Network Adapter
Built In Intel® Graphics Media Accelerator 3000 / PCI Express x16 graphics card (Ready)
Buit In ADI 1983 High Definition Audio


Pakej 2 : Dell Optilex 520 - RM450 (CPU Sahaja)


Spesifikasi :-

Intel Pentium 4 3.0GHz
512MB Of RAM
80GB HDD
Buit In Network Adapter
Built In VGA
Buit In Audio



Tidak termasuk dengan harga post.
Penghantaran di buat sekitar Kuala Lumpur dan Selangor Sahaja.

Jika berminat sila Hubungi (SMS) - 012-555 0546 (Omar)

Terima Kasih

Tuesday, November 22, 2011

Darth Vader (STAR WARS) menuntut sebidang tanah

KIEV, Ukraine - Seorang lelaki memakai kostum watak jahat filem Star Wars, Darth Vader muncul di pejabat Dewan Bandar Raya Odessa, selatan Ukraine dan menuntut sebidang tanah untuk meletakkan kapal angkasanya, kata pihak berkuasa kelmarin

Dia berjalan menuju pintu masuk bangunan dewan bandar raya berkenaan sambil membawa sebilah pedang cahaya plastik dengan jubah hitamnya berjuntaian ditiup angin pada Isnin lalu.

"Saya ialah Darth Vader," katanya kepada seorang pengawal keselamatan di hadapan bangunan.

"Saya dengar terdapat tawaran lot tanah kosong di Odessa dan ramai pegawai pentadbiran bandar raya ini serta datuk bandar telah menyertai kuasa jahat.

"Saya datang menuntut lot tanah saya untuk dijadikan tempat parkir kapal angkasa saya. Saya fikir tiada masalah untuk permohonan saya diluluskan kerana mereka dikuasai kuasa jahat seperti Darth Vader," tambahnya kepada tiga pengawal keselamatan yang tercengang.

Laman web tempatan, Dumskaya.net melaporkan kunjungan itu dibuat ketika kontroversi tercetus berhubung keputusan pihak dewan bandar raya Odessa mengagihkan beberapa bidang tanah tepi pantai secara percuma tetapi kepada cuma lima orang warga Ukraine.

'Darth Vader' menyerahkan surat surat permohonannya kepada seorang kerani dewan bandar raya sebelum beredar.

Gelagatnya mencetuskan sensasi di laman perkongsian video YouTube. - AFP



SUMBER

Nabi Sulaiman A.S. dan Seekor Semut

Kerajaan Nabi Sulaiman A.S. dikala itu sedang mengalami musim kemarau  yang begitu panjang. Hujan sudah lama tidak turun membasahi bumi.

Kekeringan melanda di mana-mana. Baginda Nabi Sulaiman A.S. mulai didatangi oleh ummatnya untuk meminta pertolongan agar memohon kepada Allah S.W.T. supaya menurunkan hujan untuk membasahi kebun-kebun dan sungai-sungai mereka.

Baginda Nabi Sulaiman A.S. kemudian memerintahkan satu rombongan besar pengikutnya yang terdiri dari bangsa jin dan manusia berkumpul di sebuah padang untuk berdo'a memohon kepada Allah S.W.T, memohon agar musim kemarau itu berakhir dan hujan segera turun.
GAMBAR HIASAN

Sunday, November 20, 2011

Daging Dendeng

Menerima Tempahan Daging Dendeng

Harga
1/2 Kg - RM 24.00
1 Kg - RM 46.00
(Tidak termasuk harga POS
/ PENGHANTARAN boleh dibincangkan)



Yang berhajat, boleh di hubungi  ;

Isa - 019 262 4298
Miza - 014 322 3989





Saturday, November 19, 2011

Alat untuk angkat OKU naik Kereta

Satu masa dulu, pernah seorang pelajar meminta saya memberi cadangan alat keperluan OKU yang masih belum ada. Sayapun memberikan cadangan seperti di link berikut ;


KLIK - Jawapan untuk Soalan - 2


Saya pun melakarkan satu lakaran untuk menggambarkan apa yang terfikir di fikiran saya tetang betapa perlunya alat tersebut pada OKU kategori seperti saya. Turun naik kenderaan adalah satu perkara yang sangat susah pada saya.






Hari ini, ketika saya sedang meng'google' gambar-gambar untuk menyiapkan Video Info OKU yang tersiar di SalamFM, saya terjumpa video ini. Rupanya dah ada lama dah. Video di upload tahun 2008, alat itu ada mungkin lebih awal dari itu.
Malangnya mungkin tiada di Malaysia kerana MUNGKIN kemampuan OKU-OKUnya hanya di tahap PENERIMA SUMBANGAN TEGAR LAGI. Bila la kerajaan nak sediakan PELUANG PROJEK BERASINGAN untuk peniaga-peniaga OKU. Dengan perniagaan saya percaya OKU akan keluar dari dunia 'PEMINTA-MINTA' sepanjang masa.


Manakan tak boleh, meniaga LEMBU pun boleh dapat jutaan ringgit. kalaulah di beri peluang pada OKU ini peruntukan projek, tentu mereka ada kerja dan perniagaan mereka hidup. Tak semua OKU sama kemampuannya....


KLIK UNTUK TONTON VIDEO SUARA HATI OKU

-
~~~~~ info ~~~~ iklan ~~~~ makluman ~~~~ 
-

Friday, November 18, 2011

Apabila Allah menarik 2 nikmat....

Sangat terkesan apabila saya mendengar pesanan yang telah diberikan oleh Ustaz ini.

Saya kongsikan buat rakan2...




Semuga kita sama-sama dapat mengambil iktibar ilmu dari Video ini...

Salam...

Indahnya Allah menyusun kehidupan makhluk...

LIHAT GAMBAR2 HAIWAN INI
MENGADUN DAUN INI DENGAN
KREATIF DI PENGHUJUNG
ARTIKEL INI
Sesungguhnya apabila seseorang itu berfikir dan meneliti kejadian alam ini maka ia dapat petunjuk bahawa Allah s.w.t yang telah menjadikannya.

1. Melihat sesuatu kejadian yang ada disekeliling kita seperti kerusi atau meja dan sebagainya maka kita dapati kerusi atau meja tersebut tidak boleh ada dengan sendirinya melainkan ada yang membuatnya dan yang mengadakannya.

Maka dengan itu kita beri’tiqad dan percaya alam ini tidak boleh ada dengan sendirinya melainkan ada yang menjadikan dan menciptakannya tentulah Allah s.w.t yang Maha Pencipta.

2. Kita meneliti dan mengkaji dengan lebih jauh lagi akan perbuatan-perbuatan orang yang membuat kerusi atau meja ada yang berbagai bentuk dan rupa, yang mana mereka sentiasa membuat dan mengukir kerusi atau meja tadi dengan lebih baik dan lebih halus lagi ukirannya tetapi tidak pernah lengkap dan sempurna.

Maka itu kelemahan dan kekurangan manusia yang mengikut kadar dan ilmu serta kekuatan yang dianugerahkan oleh Allah Ta'ala. Maka kita menyedari bahawa Allah Ta’ala adalah Maha Sempurna di dalam mencipta kejadian alam ini.

Thursday, November 17, 2011

Wednesday, November 16, 2011

Kebenaran Mukjizat Al-Quran (Bah - 2)

3. - Teori Perantaian Makanan


4. - Penemuan Sungai di Dasar Laut


5. - Pertembungan Dua Sungai dan Laut


6. - Kisah Seorang Kapten Kapal Laut Memeluk Islam kerana Al-Quran


7. - Cantiknya Allah menyusun perkembangan JANIN dalam perut seorang IBU


8. - Rahsia Penciptaan Serangga Kelip-kelip@kunang-kunang

Gambar



Monday, November 14, 2011

Video Hantu

Salam.

Seorang rakan telah memberikan saya sebuah Rakaman di mana beliau telah ter 'rakam' satu Makhluk yang aneh dan menyeramkan.

Saya susun semula untuk saya kongsikan dengan rakan-rakan.

Saya meminta maaf kerana ada rakan yang mengatakan kerja saya sebelum ini, mengajak orang kepada mempercayai perkara karut dan khurafat.

LINK VIDEO SEBELUM INI

Saya harap lihatlah dulu keseluruhan Video yang saya edit ini, sebelum menuduh saya sebagai penyebar cerita-cerita tahyul.

Namun, saya tetap meminta maaf kepada sesiapa juga rakan-rakan yang tidak menyukainya.  Saya kongsikan buat rakan2 yang mencari 1 kepastian bagi membina satu keyakinan dalam kebenaran.



Terima kasih...

Saturday, November 12, 2011

ZIARAH ASNAF BAITULMAL MAIWP

Seorang anak saudara suruh saya cari maklumat tentang Permohonan Kemasukan ke Institut Kemahiran Baitulmal (IKB) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan. Tetiba jumpa gambar-gambar ni...





Kemudian pihak Baitulmal telah menziarahi rumah Encik Omar bin Abdul Aziz, seorang OKU di bahagian kaki dan terpaksa menggunakan kerusi roda bagi memudahkan pergerakan beliau. Beliau turut menyara isteri dan 5 orang anak di mana salah seorang anak beliau juga adalah golongan OKU di bahagian kaki. Namun, beliau tetap berusaha gigih untuk membuka perniagaan cyber-cafe secara kecil-kecilan di bawah blok rumah PPR yang didiaminya ketika ini.

SUMBER

Saturday, November 5, 2011

Salam Ei'dul Adha

Kepada semua sahabat-sahabat, di ucapkan Salam I'dul Adha dan selamat menjalankan Ibadah Kurban...






Thursday, November 3, 2011

WANITA TUKANG CUCI

Sebuah kisah yang saya kongsikan dari sahabat negara jiran, Indonesia yang membuatkan tanpa sedar air mata saya turut mengalir seperti mana mengalirnya air mata sahabat ini. Minta maaf jika alih bahasanya agak kurang memuaskan....




GAMBAR HIASAN
Kisah ini terjadi seingat saya sekitar saya 1995. Memang sudah cukup lama, namun setiap kali ingin menyambut I’dul Adha saya sering teringat pada sebuah peristiwa yang pernah saya alami ini. Hingga saat ini saya tidak pernah dapat melupakannya.

Ketika saya berniaga bersama kawan-kawan (kami ber empat ketika itu), kami mengeluh sedikit, kerana sudah tiga hari kami mencari pelanggan, baru enam ekor yang terjual.  Tidak seperti tahun-tahun sebelumnya. Biasanya sudah berpuluh ekor laku terjual.  Tetapi kini, hari raya sudah hampir tiba dan tinggal dua hari sahaja lagi. Kami memang merasa amat risau dengan keadaan itu.  Ketika sedang berbingcang mengenai perkara itu,  salah seorang rakan niaga mengajak saya untuk menunaikan solat Asar di Masjid yang kebetulan berdekatan dengan tempat kami berniaga.

Sesudah selesai solat, saya melakukan zikir dan berdoa, tetapi kali ini saya lebih merayu dan memohon agar Allah permudahkan urusan perniagaan kami.  Dengan penuh harapan,  muga Allah izinkan semua barangan niaga laku dan habis terjual.  Setelah selesai urusan kami menunaikan tanggungjawab,  kami terus kembali ke tempat perniagaan dan kelihatan seorang rakan yang tinggal nampak sibuk melayani pembeli-pembeli yang berkerumun di tempat perniagaan kami.

Wednesday, November 2, 2011

-KISAH YANG SANGAT MEMILUKAN-

-KISAH YANG SANGAT MEMILUKAN-

Anak perempuan kecil yang malang ini memberitahukan ibunya, "Mama, adik baru saja melukis pakai lipstik mama".

Ibunya yang mendengar hal itu lalu melihat lipstik mahal yang baru saja dibelinya telah tinggal setengah dan wajah dan tangan dan baju anak perempuan telah penuh dengan lipstik tersebut. Dengan sangat marah, ibu itu mengamuk dan memukul anak perempuan kecil yang malang tersebut tanpa menghiraukan tangisan dan jeritan dari mulut kecilnya.

Kemudian setelah mentempiaskan emosinya, ibu ini baru sedar anak perempuannya sudah tidak bergerak lagi. Dia pun mengoncangkan tubuh anaknya sambil menangis dan memohon agar anak perempuannya membuka matanya.

Tapi terlambat.... jantung anak perempuan itu telah berhenti berdengup.
Dan saat sang ibu melihat kesan di selimut tempat tidur anaknya, disitu tertulis sebuah tulisan dengan lipstik merah yang tertulis: "Sayang Mama Sampai Bila Bila".

SHARE KANLAH INI DI WALL (DINDING) ANDA UNTUK MENUNJUKKAN BAHAWA ANDA MENENTANG KEKERASAN PADA KANAK-KANAK!


ingat pesanan Allahyarham Tuan Guru Haji Fadhil Noor

Anak itu Amanah ALLAH !




Sumber FB   ---> Himpunan Cerita Sedih

Tuesday, November 1, 2011

Hukum Mengerjakan Haji bagi orang SAKIT/Cacat(OKU)



Gambar Kaabah, M/Haram & Mekah Sejak 1880 (4)


Siri 1: Gambar sekitar 1950an

Kaabah Sekitar tahun 50an
Nampak bezanya, kaabah sekarang dan dulu.....

Siri 2: Semasa Kaabah diserang banjir (1941?)


Apa Ada Dalam Kaabah (3)

PELAN KAABAH

TANGGA DALAM KAABAH.Anda tentu telah lihat pintu warna emas. Melalui pintu ini lah ada tangga yang membolehkan sesiapa sahaja untuk naik ke bumbung bagi kerja-kerja mengganti Kiswa.
ATAS BUMBUNG. Ada pintu bumbung juga .




>

Apa Ada Dalam Kaabah (2)

GAMBAR-GAMBAR KAABAH

PEMANDANGAN KAABAH DARI SATELLET (Atas)

PEMANDANGAN KAABAH HAMPIR DEKAT

GAMBAR KAABAH TERDEKAT

GAMBAR ANTIK KAABAH