Sunday, March 2, 2014

ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN (PEMAAF)


Allah SWT memiliki Nama-nama yang baik {أسماء الله الحسنى}...namun ada satu nama Allah yang saya ingin ajak anda semua renungi, khususnya berkait rapat dengan penghujung Ramadhan dan Lailatul Qadar.

Nama tersebut adalah nama Allah " Maha Pemaaf"
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

Ya Allah Sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan Engkau cintakan kemaafan, maka maafkanlah kami..


Doa ini dikaitkan dengan penghujung sepuluh dari Ramadhan dan Lailatul al-Qadr, Rasulullah mengajarkannya kepada A'isyah ketika dia bertanya kepada Baginda: "Wahai Rasulullah, andai sekiranya aku berjumpa Lailatul Qadar, apa yang perlu aku katakan? Baginda berkata: (Katakanlah: "Ya Allah Sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan Engkau cintakan kemaafan, maka maafkanlah kami.. {اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني})

Nama Allah "Maha Pemaaf" di dalam Al-Quran:

Nama Allah "Maha Pemaaf" di dalam Al-Quran disebut lima kali, sekali beserta dengan nama Allah "Maha Esa":"...Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa (An-Nisa': 149), Saya mungkin boleh memafkan kamu tetapi saya tidak berkuasa ke atas kamu, tetapi Allah Maha Kuasa, berkuasa ke atas kamu, dan dengan kekuasaanNya ke atas kamu Dia memaafkan kamu.

Manakala di empat tempat yang lain, ianya disebut beserta dengan nama Allah "Maha Pengampun"..."Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun" (An-Nisa': 43), "mereka itu, mudah-mudahan Allah memaafkannya. Dan adalah Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun."(An-Nisa': 99) untuk menunjukkan kemuliaan, dan mengatakan kepada kamu: Kamu boleh mengambil pengampunan ini, dan kamu boleh mengambil yang lebih besar daripada pengampunan dan di kedudukan yang lebih tinggi iaitu kemaafan.Apa pengertian nama Allah "Maha Pemaaf"?

Kata dasar (عفا - maaf) dari segi semantik di dalam kamus mempunyai dua makna: Aku memberinya عفواً dari hartaku : iaitu aku memberinya barang yang elok dari hartaku yang halal, yang pasti akan disukai, tanpa ragu-ragu "Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: "Yang lebih dari keperluan". ..."(Al-Baqarah: 219) dan ini adalah yang terbaik dari apa yang anda menghabiskan wang anda.

العفو: Penghapusan, seperti contoh mereka berkata: Angin telah menghapuskan kesan: menghapuskan dan memadamnya,antaranya apa yang diriwayatkan di dalam Sirah semasa Hijrah, ketika Nabi SAW memanjat Gua Tsur, disertai oleh Abu Bakar, dan Asma 'binti Abi Bakar membawa kepada mereka berdua makanan, anda akan berjumpa riwayat dalam Sirah: ( Abu Bakar memerintahkan hambanya menghapuskan {يعفو} kesan tapak kaki Asma' supaya orang kafir tidak mengetahui perjalanan Nabi SAW.Tiga perkara di dalam nama Allah "Maha Pemaaf":Menghapus (dan memadam), meredhai, dan memberi, Maka Allah SWT menghapuskan dan memadam dosa hambaNya dan semua kesan dosa tersebut, kemudian meredhai mereka dan memberikan mereka kemaafan tanpa diminta.

Perbezaan antara "Maha Pemaaf {العفو}" dan "Maha Pengampun {الغفار}"

Untuk anda memahami sebenarnya maksud nama Allah "Maha Pemaaf" ini, anda harus memahami perbezaan antara "Maha Pemaaf" dan "Maha Pengampun". Semua nama Allah ialah baik tetapi "Maha Pemaaf" lebih tinggi daripada "Maha Pengampun"...bagaimana itu?

Ada kalangan kita akan Allah berurusan dengan Pengampunan dan ada yang akan digunakan Kemaafan. Maka yang mana satu menjadi milik kita, adakah Pengampunan atau Kemaafan? Bagaimana?

Pengampunan ialah jika anda melakukan dosa, Allah menutup hijab diri anda dari azab di dunia, dan menutup hijab diri anda dari azab di akhirat, dan tidak dihukum kerana dosa tersebut, tetapi dosa tetap ada!

Manakala Kemaafan pula dosa itu tidak wujud sama sekali, seolah-olah anda tidak pernah melakukan kesalahan langsung, kerana ianya telah dihapuskan dan tidak diambilkira kesan dari kesalahan tersebut. Kerana itu Kemaafan lebih tinggi nilainya...

Contoh perbezaan antara Pengampunan dan Kemaafan pada Hari Kiamat:

Hadis: (Seorang hamba Allah datang pada hari kiamat, Maka Allah katakan padanya : Ke depan wahai hambaku, maka dia pun mendekati, Maka Allah SWT pun membuka hijabNya, Allah berkata kepadanya: Adakah kamu ingat dosa ini? Adakah kamu ingat dosa ini? - Perhatikan bahawa dosa-dosa tersebut tertulis di atas muka surat- Maka dia berkata: Ya, wahai Tuhanku, dan hamba ini beranggapan dia akan diazab,Maka Allah berkata kepadanya: Aku telah menutup hijabnya ke atas kamu di dunia dan pada hari ini aku ampunkan kamu)

Ini ialah Pengampunan, jadi apa pula yang dikatakan Kemaafan pada hari kiamat nanti?

(Wahai Si Fulan, Aku redha dengan apa yang telah engkau lakukan di dunia, Aku telah redha akan engkau dan Aku maafkan engkau, pergilah dan masuklah ke syurgaKu)

Dapatkah anda lihat perbezaan antara yang ini dan yang tadi?Yang mana satu anda inginkan?Bagaimana Allah menghapuskan dan memaafkan?Allah melupakan anda dari dosa tersebut dan melupakan Malaikat khususnya Malaikat pencatat sebelah kiri, Dan dihapuskan dari muka surat kejahatan, Dan anda akan datang pada hari kiamat tanpa mengingatinya dan Allah tidak akan menyoal anda berkaitannya .. Anda tidak bersalah ..

"Dan datanglah tiap-tiap diri, bersama dengan dia seorang malaikat pengiring dan seorang malaikat penyaksi" (Qaaf: 21),

Hatta Malaikat tidak mengingati dosa tersebut samada ianya dosa besar atau kecil...Selama mana Allah memafkan anda pada Lailatul Qadar maka semuanya akan dilupakan

Bacalah kitabmu, cukuplah dirimu sendiri pada waktu ini sebagai penghisab terhadapmu (Al-Israa: 14)

Hubungan antara Maha Pemaaf dan Lailatul Qadar:

Untuk memahami ini, kita terlebih dahulu harus melihat hubungan antara Maha Pemaaf dan Maha Penerima Taubat.

Hubungan antara Kemaafan dan Maha Menerima Taubat:

Anda mungkin seorang yang berdosa, kemudian bertaubat dan berkata: Ya Allah, aku tidak akan mengulanginya lagi, tetapi kemudian kembali melakukan kesalahan yang sama, kemudian bertaubat sambil berkata: Ya Allah, aku tidak akan mengulangnya lagi, dan kemudian kembali mengulangi dan bertaubat sehingga tiga atau empat kali…Dan setelah itu, sukar untuk anda terus bertaubat, mengapa? Kerana kehilangan kepercayaan pada diri sendiri, dan malu untuk kembali bertaubat.Ini menjadi penghalang untuk anda bertaubat.Tetapi Allah Allah mencintai anda dan inginkan anda kembali ke jalan yang benar, maka bagaimana penghalang taubat ini boleh diruntuhkan?Ianya boleh dihapuskan dengan sesuatu yang bukan perkara biasa, yang merupakan hadiah yang paling besar dari Allah SWT, iaitu lah Lailatul Qadar.

Anda hanya perlu memasuki malam ini dengan penuh ibadat dan mengharapkan keredhaan Allah, maka sekalipun anda tidak pernah bertaubat, maka Yang Maha Pemaaf akan menghapuskan segala dosa dan kesalahan anda dan akan menjadikan malam itu sebagai permulaan yang baru dalam hidup anda.


SUMBER

-


~~~~~ info ~~~~ iklan ~~~~ makluman ~~~~ 


Apa Komen Anda?

No comments :