Suatu kisah yang
berlaku menjadi kisah yang cukup indah di dalam menjelaskan betapa indahnya Islam
yang diajarkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.
Ibn Robi’ di utus
membawa utusan menyebarkan agama di ROM. Ketika dia sampai di ROM, pemimpin besar
ROM berkata “aku tahu kamu datang daripada negara yang kering kontang, negara
yang tiada bekalan makanan yang cukup, oleh itu ambillah bekalan makanan serta
apa yang kamu perlukan untuk hidup, dan pulanglah ke negara kamu kembali.”
Ibn Robi’ yang
datang ke ROM ketika itu dengan tujuan membawa mesej dakwah Islam. Maka Ibn Robi’
menerangkan dengan tegas bahawa dia datang ke ROM bukan untuk menadah tangan
untuk meminta bantuan bekalan makanan. Walaupun pada fizikalnya dia serba dhoif,
tetapi kedatangannya adalah untuk mengajak kepada perkara besar.
جئنا لنخرجكم من
عبادة العباد إلى عبادة رب العباد ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام
ومن ضيق الدنيا إلى
سعة الدنيا والآخرة
“Aku datang ini,
mahu mengajak kalian untuk menjadi hamba kepada Tuhan yang memiliki seluruh alam
dan mahu mengajak kalian daripada hidup dalam kesempitan dunia kepada melihat
keluasan hidup di dunia dan di akhirat.”
Tegas Ibn Robi’ dengan satu ungkapan yang penuh makna.
Sebenarnya ungkapan Ibn
Robi’ ini, tercena indah melalui
kehidupannya yang tidak lain tidak bukan berpaksi kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Kerana mesej yang dibawa oleh Ibn Robi’ itu sangat jelas bahawa manusia akan
menjadi hamba kepada dunia, manusia akan menjadi hamba kepada orang yang
berpangkat. Dua perkara yang sangat jelas diberi melalui mesej Ibn Robi’ ini, bahawa
kita seharusnya menjadi ‘hamba’ hanya kepada Allah S.W.T dan tidak sekali-kali
menjadi hamba dunia.
1 - Kerana hanya
dengan menjadi hamba Allah S.W.T, semua pekerjaan dan perjalanan kehidupan akan
dapat dikendalikan dan berjalan dengan lancar kerana akan terpimpin mengikut
hidayah petunjuk Allah terhadap mana yang baik dan mana yang buruk. Bila hidup
berpaksikan kepada Al-Qur’an dan As-Sunnah maka pastinya hidup kita didalam
keredhaan Allah. Sesungguhnya siapa yang hidupnya dalam redha Allah, hidupnya
akan menjadi tenang.
2 – Sementara menjadi
hamba kepada dunia ialah menjadi orang yang tidak mengira dan halal atau haram,
Allah redha atau tidak, Segala keseronokan dan kekayaan dunia akan dikaut dan
diambilnya demi untuk kepuasan hidupnya didunia ini tanpa memikirkan hidup
akhirat.
Ibn Robi’ yang
dibentangkan dihadapannya kekayaan oleh pembesar ROM, tidak tertawan dengan
keseronokan dunia dan kekayaan dunia. Kerana Ibn Robi’ punya kekayaan jiwa
dengan dapat merasakan keseronokan hidup didunia ini dalam apa keadaanpun
asalkan ianya dalam redha Allah. Hidup yang ingin memperhambakan diri kepada
Allah semata-mata ingin mendapatkan kasih saying dan redha Allah melalui hidup
ini.
Mengapa Ibn Robi’
tidak mengambil tawaran pembesar ROM?
Salahkah jika dia mengambilnya?
Ibn Robi’ tidak mahu
kerana jika dia mengambil apa yang di tawarkan oleh pembesar ROM dia terpaksa
meninggalkan tugas da’wah yang besar. Tugas untuk mengajak manusia dari takut
kepada manusia kepada takutkan Allah… Tugas untuk mengajak manusia dari
mengabdikan diri kepada manusia, kepada mengabdikan diri kepada Allah S.W.T
yang Esa.
Namun ada diantara
kita yang ketika mahu makan sesuap nasi, tidak mahu berfikir tentang halal atau
haramnya sumber makanan yang ingin dijamahnya itu didapati dari mana atau
bagaimana cara untuk mendapatkannya. Ayam yang disembelih itu halal, namun duit
yang membeli ayam itu juga perlu di fikirkan. Kerana punca pendapatan dari yang
haram tetap akan menjadikan makanan itu haram walau diuruskan dengan cara yang
halal seperti menyembelih ayam untuk di makan.
Ibn Robi’ mengajar
kita, mahu mengambil bantuan untuk meninggalkan kerja da’wahpun, tidak
menerimanya apatah lagi jika sumber rezeki kita itu dari duit rasuah, tipu daya
dan sebagainya.
Hayati kata-kata
seorang serikandi muslimah yang seorang sahabiah. Dia bila berpesan kepada
suaminya dikala keluar rumah mencari rezeki ;
“Suamiku, kami ini
anak beranak sanggup menanggung kelaparan, tetapi kami tidak sanggup sekiranya rezeki
atau makanan yang dibawa pulang akan menyebabkan kami masuk neraka kerananya.”
Betapa indahnya
pesanan seorang isteri dan betapa cantiknya pesanan yang tinggalkan oleh Ibn
Robi’ kepada kita untuk difikirkan.
Dalam sepotong hadis
Soheh dari Nabi Muhammad S.A.W.
Sesungguhnya yang
halal itu jelas yang haram itu juga jelas, diantara halal dan haram itu adanya syubahat.
Maka barang siapa yang sengaja mahu kepada yang syubahat maka ianya menjadi
haram.
Apatah lagi yang
haram itu? Bolehkah yang jelas haram mahu dihalakan? Seperti contoh, ketika
menerima rasuah seseorang itu minta dihalalkan… Bolehkah begitu? Rasuah tidak akan menjadi suci dengan ungkapan,
“ini bukan rasuah ye… ini hadiah” sehinggakan sipenerima itu tidak rasa
bersalah dan si pemberi itu pun merasa tidak bersalah.
Sedangkan Al-Quran sangat
mengeji perbuatan merasuah dan menerima rasuah. Ada hadis Nabi Muhammad S.A.W
dari yang cukup jelas diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan juga Abu Daud ; “Allah
melaknat orang yang memberi rasuah dan menerima rasuah.”
Apakah lagi yang
boleh menggerunkan kita sehingga hadis ini yang mengungkapkan Allah MELAKNAT. Apa
mana laknat? Laknat maksudnya Allah halau dan kita usir kita daripada
memperolehi kasih sayang dan rahmatNYA.
Wallahu a’lam
Ditulis dari apa
yang saya dengar dalam Ceramah.
Omar – Aku OKU
-
No comments:
Post a Comment