Thursday, December 5, 2013

SUBHANALLAH, KEJADIAN ANEH YANG ALLAH PERLIHATKAN KETIKA BANJIR



Sahabat-sahabatku sekelian, dalam setiap apa yang Allah jadikan atau turunkan kepada hamba-hambaNYA dan makhluk didunia ini, tentu ada sesuatu peringatan Allah yang mahu menyedarkan kita yang sedang alpa dan lalai terhadapNYA.  Marilah kita kembali kepada Allah S.W.T dalam melihat bencana banjir yang kadangkala melanda dan mengakibatkan kemusnahan yang besar. 


Firman Allah didalam surah Al-Baqarah ayat 164 ;

 
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya,  kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.

Disana bukan sahaja peristiwa banjir itu sahaja yang perlu dilihat bagi mengagungi kuasa Allah, malah kadangkala Allah perlihatkan juga beberapa perkara-perkara luarbiasa yang menambah lagi desakan kepada pemikiran kita sebagai hamba Allah untuk memikirkan sesuatu dari kekuasaanNYA.

Lihat saja gambar di bawah ini di mana sebuah MASJID di Sungai Isap ini tidak tenggelam, sedangkan bangunan-bangunan dikawasan sekelilingnya telah ditenggelami air.

Subhanallah... 




Marilah kita sama-sama mengmuhabasah diri bagaimanakah hubungan kita terhadap Allah.  Dewasa ini, ramai antara kita yang lebih mengutamakan tugas-tugas lain hingga meninggalkan perintah-perintah Allah seperti SOLAT dan sebagainya.

Terlalu banyak kes-kes maksiat, pembunuhan, zena apatah lagi hiburan yang berlebihan sedang menghiasi fenomena bumi kita hari ini yang perlu kepada sikap yang segera agar bertaubat dan kembali kepada hukum Allah.

Berapa ramai di kalangan kita yang lebih takutkan bos, tuan, ketua atau pemimpin hingga sanggup mengingkari dan melanggari perintah Allah.


Kembalilah pada Allah... bertaubatlah kepada Allah... dan laksanakanlah segala perintah Allah mendahului perintah-perintah manusia, tinggalkan perkara yang dimurkai Allah.  Sebelum Allah menurunkan bala atau musibah yang lebih besar dari ini setelah kita terus kekal berpaling dari peringatan Allah ini.

Firman Allah didalam surah Saba' ayat 34 ;


Dan Kami tidak mengutus kepada sesebuah negeri : seseorang Rasul pemberi amaran melainkan orang-orang yang berada dalam kemewahan di negeri itu berkata : "Sesungguhnya kami tetap mengingkari apa yang kamu diutuskan membawanya".






















Kebesaran Allah di Masjid Al-Fatah, Gambang, Kuantan

KETIKA air banjir menenggelami hampir keseluruhan bandar Kuantan, keajaiban berlaku di Masjid Al-Fatah, Batu 3, Jalan Gambang-Kuantan. Air keruh berlumpur yang membanjiri pekarangan masjid tersebut didapati menjadi jernih apabila memasuki ruang solat masjid. 



















Ada 3 ayat yang menceritakan banjir
1. Surat Almu’minuun ayat 41, dalam ayat ini tidak digambarkan secara jelas kapan terjadinya banjir
2. Surat Al-Ankabuut ayat 14, di dalam surat ini masa banjir di kenabian Nuh AS.
3. Surat Saba ayat 16, kejadian banjir di negeri Saba masa Sulaiman AS putra Daud AS.

Akhir kalam, marilah kita memuhasabah diri kita sampai bilakah mahu kita tegakkan perintah dan hukum-hukum Allah dalam diri, keluarga, masyarakat dan negara kita?

Wallahu a'lam


omar abdul aziz - aku oku


-

http://oaa-microsystem06.blogspot.com/p/tawan-iklan-di-blog-atau-you-tube.html


Apa Komen Anda?

No comments :