Tuesday, December 3, 2013

PERNIKAHAN - ANTARA ADAT DAN IBADAT


Pengertian adat atau budaya

JIka dilihat dari perkembangan hidup manusia dalam cari jodoh, terjadinya hukum itu mulai dari pribadi manusia, akal fikiran dan perilaku. Perilaku yang terus menerus dilakukan seseorang menimbulkan “kebiasaan” bagi cari jodoh.


Apabila kebiasaan cari jodoh itu diikuti oleh orang lain, maka ia akan juga menjadi kebiasaan orang lain itu. Kemudian apabila seluruh anggota masyarakat melakukan perilaku kebiasaan tadi, maka lambat laun kebiasaan itu menjadi “Adat” cari jodoh dari masyarakat itu.

Adat cari jodoh adalah kebiasaan cari jodoh masyarakat dan kelompok-kelompok masyarakat yang menjadikannya harus berlaku bagi semua anggota masyarakat, sehingga menjadi “Hukum Adat” cari jodoh. Jadi Hukum Adat cari jodoh adalah Adat yang diterima dan harus dilaksanakan dalam masyarakat.

Perigi mencari timba


Masyarakat Islam kini masih ada yang mengikut adat dan budaya cari jodoh bak kata pepatah ‘perigi mencari timba’. Situasi ini berlaku apabila seorang wanita mencari jodoh dengan melamar si lelaki yang menjadi pilihan hatinya.

Dalam masyarakat melayu Islam jika seseorang wanita cari jodoh dikaitkan dengan pepatah cari jodoh ini, ianya adalah satu keaiban dan perlu dijauhkan sama sekali. Dan ianya boleh jadi fitnah cari jodoh satu kampong jika ada di kalangan masyarakat yang melakukannya. Dan yang lebih malang apabila ada ibubapa yang merasa aib cari jodoh apabila anak gadisnya cari jodoh dikatakan ‘seperti perigi mencari timba’..

Ada juga sesetengah adat cari jodoh yang diciptakan manusia ini tidak selari dengan syariat Islam. Bahkan ada sesetengah orang Islam lebih taat cari jodoh pada adat melebihi syariat Islam itu sendiri.

Melangkah bendul

Dalam masyarakat melayu Islam khususnya masih ada beberapa adat cari jodoh yang masih diikuti sehingga kini. Salah satunya jangan kahwin melangkah bendul.

Jika ada dua orang adik beradik perempuan, adik tidak digalakkan cari jodoh dan kahwin terlebih dahulu daripada kakak. Seandainya si adik mendapat jodoh lebih awal dari kakak, maka bakal suami kepada si adik tadi perlu memberi cincin bikan sahaja kepada tunangnya malah kepada si kakak juga. Jika dilihat perkara ini agak membebankan cari jodoh pada pihak lelaki tetapi masyarakat melayu Islam masih kuat mengamalkannya.

Soal wang hantaran

Selain itu, adat yang melambatkan usaha mencari jodoh, dan yang paling membebankan pihak lelaki ialah berkenaan soal wang hantaran. Ini kerana soal wang hantaran dari tahun 2000 hingga 2013 kini jumlah wang hantaran soal wang hantaran yang diletakkan pihak perempuan sangat tinggi dan membebankan.

Menurut kajian jumlah hantaran bagi anak gadis yang berkelulusan SPM adalah RM 8000 ke RM 10 000, dan yang berkelulusan diploma ke ijazah, antara RM 10 ribu ke RM 15 ribu, dan bagi kelulusan master ke atas melebihi RM 15 ribu.

Jika kita lihat dari sudut ibadah, Islam amat melarang pembaziran dan bermegah-megah. Malah kerana adatlah masyarakat arab jahiliah semasa zaman Nabi S.A.W menentang seruan Nabi S.A.W dan membawa kepada peperangan.

Ulama ahli sunnah waljamaah telah banyak menegur sikap cari jodoh ibubapa yang meletakkan hantaran tinggi kerana ianya tidak bertepatan dengan ajaran Islam. Nabi Muhammad S.A.W ada menyatakan bahawa perkahwinan cari jodoh yang paling berkat ialah hantaran yang paling rendah dan belanja kenduri yang sederhana mengikut kemampuan. Dan bukan cari jodoh meletakkan hantaran tinggi dan membuat kenduri besar-besaran yang banyak membazir dan menunjuk-nunjuk.

Hantaran cari jodoh yang tinggi dan belanja kenduri yang melampau bukanlah ukuran kebahagiaan sesebuah pernikahan cari jodoh. Malahan kebanyakan ibubapa cari jodoh langsung tidak mengendahkan nasihat Nabi S.A.W berkenaan hantaran dan kenduri cari jodoh tetapi apa yang mereka risaukan ialah komen negatif dari masyarakat sekeliling.

Kerana itulah asal niat mencari jodoh yang baik untuk anak, akan tetapi di pertengahan jalan, sunnah Nabi S.A.W diketepikan dan adat cari jodoh diutamakan. Akhirnya tiada berkat dalam usaha mencari jodoh yang baik tadi.

Kesimpulannya

Cuba kita fikir dengan iman dihati, adakah usaha mencari jodoh dan membina sesebuah perkahwinan akan bahagia? Sekiranya mereka meninggalkan suruhan Nabi S.A.W yang pastinya ada keberkatan. Jangan ikut adat cari jodoh kebiasaan yang mengandungi pembaziran dan berlawanan dengan syariat Islam. Kejayaan cari jodoh hanya ada dengan mentaati agama. Islam itu memudahkan kehidupan manusia, tetapi manusia suka ambil mudah dengan suruhan Islam.

sumber - baitul muslim




No comments: