Tuesday, September 10, 2013

Syukur dalam Hidayah


Segala puji bagi Allah Ta’ala, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam disampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w, keluarga serta sahabat-sahabat baginda.


Manusia diciptakan Allah dengan sebaik-baik ciptaan. Berbahagialah seorang hamba yang pandai bersyukur atas segala nikmat yang telah diberikan Allah SWT. Sesungguhnya orang yang bersyukur adalah orang yang hanya berfikir bahawa kurniaan yang telah Allah berikan adalah hanya sebuah sarana yang menjadikannya hamba yang paling dekat kepada-Nya


Sedarilah, orang yang pandai bersyukur itu tidak pernah melihat apakah yang diberikan kepadanya itu berupa kenikmatan ataupun ujian dan dugaan. Kita diberi potensi yang cukup banyak. Kita gunakan semua potensi yang telah Allah berikan dengan sebaik-baiknya.



Orang yang pandai bersyukur itu tidak pernah melihat apakah yang diberikan kepadanya itu berupa kenikmatan ataupun ujian dan dugaan. Kita diberi potensi yang cukup banyak. Kita gunakan semua potensi yang telah Allah berikan dengan sebaik-baiknya.


Hidup akan terasa indah, jika kita mahu menikmati setiap episode kehidupan yang kita jalani. Hidup bukanlah untuk menyesali kondisi yang ada, kerana kita perlu mengambil hikmah dari setiap kejadian yang alami. Hidup memang penuh jalan yang berliku, selalu dihadapkan dengan masalah, besar atau kecil. Maka sadarilah saudaraku, setiap masalah yang kita hadapi adalah sebuah tahap menuju suatu kedewasaan dalam menjalani serta mengharungi kehidupan ini.

Saudaraku, mari kita manfaatkan segala potensi yang telah Allah berikan kepada kita. Berbahagialah orang yang hidupnya dalam naungan terang benderangnya cahaya hidayah. Namun, menangislah jikalau kita di jauhkan dari hidayah Allah SWT. Hidup ini sebenarnya akan indah bila kita berada di landasan-Nya.






Apa Komen Anda?

No comments :