Thursday, September 26, 2013

Ketika Tiada Lagi Yang Menyebut الله


Matan Hadith


‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَنَسٍ ‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏قَالَ: ‏ ‏لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى لَا يُقَالَ فِي الْأَرْضِ اللَّهُ اللَّهُ

Hadith riwayat Muslim (211-212), al-Tirmizi (2133) dan Ahmad.

Terjemahan

Daripada Anas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan berlaku kiamat itu sehinggalah tidak disebut lagi di atas muka bumi: Allah, Allah".

Huraian

Dalam riwayat Muslim yang lain disebut: "Tidak akan berlaku kiamat itu ke atas seorang pun yang menyebut : Allah, Allah". Maksudnya, mentauhid dan mengesakan-Nya.


Umat Islam yang terakhir sebelum berlakunya kiamat akan dimatikan oleh Allah SWT terlebih dahulu dan setelah itu baru dibangkitkan kiamat ke atas orang-orang kafir sahaja. Bagaimanapun, umat Islam terakhir itu pun bukannya golongan mukmin yang kuat berpegang dengan agama, tetapi hanya mereka yang mengenal Allah sahaja sedang amalan mereka jauh daripada syariat Islam. Mereka tidak tahu solat, puasa, zakat mahupun haji kerana Baitullah ketika itu sudah dibinasakan.

Umat Islam yang mengenal Allah tersebut bukanlah seperti orang Kristian atau Ya hudi yang mengenal Allah. Ini kerana walaupun mereka menyebut Allah (nama dalam bahasa Arab) sekalipun, namun mereka tidak mentauhid dan mengesakan-Nya. Justeru sebutan mereka terhadap kalimah Allah itu tidak akan memberi apa-apa manfaat/syafaat buat mereka di akhirat kelak. Adapun orang Islam yang menyebutnya, ia akan dapat memberi manfaat/syafaat buat mereka di akhirat nanti, iaitu mereka akhirnya akan dimasukkan juga ke dalam syurga setelah sekian lama di azab dalam api neraka atas perbuatan keji, dosa dan maksiat yang mereka lakukan. Mereka ini dikenali dengan gelaran 'jahannami'.

Wallahu a'lam. Ya Allah, selamatkanlah kami dan zuriat kami daripada azab api neraka. Amin...

sumber - USTAZ MOHD. KHAFIDZ BIN SORONI



JOM BELAJAR KOMPUTER CARA MUDAH

No comments: