Saturday, September 21, 2013

Kelebihan zikir ‘ لا إله إلا الله ’



Di mana sahaja dan pada apa sahaja masa hendaklah baca zikir ‘لا إله إلا الله ’ dengan banyaknya.

Kelebihan:

1. Di dalam hadis bahawa zikir yang tidak terhad kepada sebarang masa, tempat dan alasan ialah ‘لا إله إلا الله ’. Ia merupakan zikir yang cemerlang. Di dalam hadis yang lain bahawa ia adalah bentuk kebaikan yang tertinggi.

2. Di dalam hadis yang lain bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: pada hari kiamat orang yang paling beruntung mendapat syafaatku ialah orang yang banyak membaca kalimah ‘لا إله إلا الله ’ dengan hatinya dan jiwanya iaitu dengan hati yang ikhlas.


3. Di dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda: Orang yang membaca ‘لا إله إلا الله ’ di dalam keadaan penuh keikhlasan di dalam hatinya atau iman bersamaan dengan sebiji barli, maka ia akan dikeluarkan dari neraka jahanam. Dan orang yang membaca kalimah ini dan di dalam hatinya terdapat keikhlasan atau iman bersamaan sebesar biji gandum maka ia akan dikeluarkan dari api neraka jahanam dan orang yang membaca dengan penuh kebaikan atau iman maka ia juga akan dikeluarkan dri api Neraka Jahanam.

4. Di dalam hadis lain terdapat : Orang  yang  membaca  kalimah ‘لا إله إلا الله ’ dari hatinya, ia pasti akan memasuki syurga walaupun ia melakukan dosa seperti berzena dan mencuri, walaupun ia melakukan zena dan mencuri, walaupun ia melakukan zena dan mencuri. (Nabi SAW telah mengulangkannya sebanyak 3 kali)

5. Hadis lain: Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah kamu sentiasa perbaharui iman kamu. Para sahabat Rasulullah SAW berkata ‘Wahai Rasulullah SAW, bagaimanakah kami perbaharui iman kami? Rasulullah SAW menjawab ‘ucapkanlah لا إله إلا الله  sebanyaknya’.

6. Hadis lain: Rasulullah SAW bersabda: Tiada yang dapat menghalang kalimah ‘لا إله إلا الله ’ sampai kepada Allah

7. Hadis lain: Zikir ‘لا إله إلا الله ’ tidak akan meninggalkan satu dosa pun di belakang dan tiada satu amalan yang menyamainya.

8. Hadis lain: Jika tujuh petala langit dan bumi diletakkan di satu dacing dan dengan kalimah ‘لا إله إلا الله ’ diletakkan di atas dacing yang lain, maka (kalimah) lebih berat lagi.

9. Dalam hadis: Apabila seorang hamba mengucapkan kalimah ‘Laailaha illallah’ dengan ikhlas hati, maka pintu langit terbuka bagi kalimah ini sehingga ia sampai ke Arasy, dengan syarat ia menjauhkan diri dari dosa besar.



Sumber: Tranungkite


http://oaa-microsystem06.blogspot.com/p/tawan-iklan-di-blog-atau-you-tube.html

Apa Komen Anda?

No comments :