Saturday, April 21, 2012

Arkib Kenangan - Daily Mirror bayar pampasan RM0.5 juta kepada Presiden PAS



Harakahdaily
Mon | Oct 22, 07 | 4:09:44 pm MYT

LONDON, 22 Oktober (Hrkh) - Akhbar ternama Britain, Daily Mirror telah bersetuju meminta maaf kepada Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di hadapan Hakim Eady, Hakim Mahkamah Tinggi di Royal Court of Justice, dekat sini ekoran penyiaran gambar dan berita berunsur fitnah yang mengaitkan beliau dengan pergerakan al-Qaeda.

Ustaz Hadi diwakili oleh Adam Tudor dari firma Carter Ruck di London. Firma Carter Ruck adalah firma yang paling terulung di dalam mengendalikan kes-kes fitnah.

Ustaz Hadi yang turut berada di Mahkamah Tinggi ketika mana ucapan minta maaf tersebut dibuat ditemani oleh Mohamed Hanipa Maidin, Pengerusi Lajnah Guaman dan Undang-Undang PAS Pusat dan Dr Dzulkifli Ahmad, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Pada 1 May 2007 yang lalu akhbar the Daily Mirror telah menerbitkan gambar Ustaz Hadi sebagai sebahagian daripada siri artikel mereka berkaitan rancangan untuk melancarkan serangan pengganas di United Kingdom termasuk untuk mengebom Pusat membeli belah Bluewater di Kent.

Gambar Ustaz Hadi muncul di akhbar tersebut dengan tajuk "AL-QAEDA - Abdul Hadi" dan dinyatakan bahawa beliau adalah pemimpin nombor tiga al-Qaeda dan sedang ditahan di Guantanamo Bay.

Hasil daripada penerbitan berita fitnah tersebut Ustaz Hadi melalui Lajnah Guaman dan Undang–Undang PAS Pusat telah mendapatkan khidmat guaman melalui firma guaman Carter Ruck di London.

Hasil daripada tuntutan yang dibuat oleh peguam Ustaz Hadi, akhbar Daily Mirror telah bersetuju untuk meminta maaf dan menerbitkannya di akhbar tersebut.

Daily Mirror juga bersetuju membayar pampasan berjumlah RM500,000 kepada Ustaz Abdul Hadi dan membayar semua kos guaman.

Berita lanjut di Harakah edisi cetak.

Rujukan: Daily Mirror   -  KLIK






No comments: